GenelHMK’ya Göre Resmi Tatillerin Adli Sürelere Etkisi

27 Şubat 20240

RESMİ TATİLLERİN SÜRELERE ETKİSİ

Av. Muhammed Muhsin DELİSER

6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun Tatil Günlerinin Etkisi Başlıklı 93.maddesinde “Resmî tatil günleri, süreye dahildir. Sürenin son gününün resmî tatil gününe rastlaması halinde, süre tatili takip eden ilk iş günü çalışma saati sonunda biter.” hükmü yer almaktadır.

Bu doğrultuda örneğin iki haftalık bilirkişi raporuna itiraz süresinin son gününün cumartesi gününe denk gelmesi durumunda söz konusu süre tatili takip eden ilk iş günü olan pazartesi günü 17.00’de (UYAP’ta 00.00’de) sona erecektir. Pazartesi gününün de örneğin 19 Mayıs, 23 Nisan gibi bir başka resmî tatil gününe denk gelmesi durumunda ise bu kez süre o günü takip eden ilk iş günü olan salı günü 17.00’de (UYAP’ta 00.00’de) sona erecektir.

HMK’DA ADLİ TATİLİN SÜRELERE ETKİSİ

Adli tatil, yargı çalışanlarının kanunda belirlenen süreler içinde izin kullandıkları kanunda sayılan işler dışındaki işlerin yapılmadığı yargıda tatil dönemi olarak tanımlanabilir. Adli tatil, her yıl yirmi temmuzda başlayıp otuz bir ağustosta sona ermekte, yeni adli yıl bir eylülde başlamaktadır.

6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun Adli Tatilin Sürelere Etkisi Başlıklı 104.Maddesinde “Adli tatile tabi olan dava ve işlerde, bu Kanunun tayin ettiği sürelerin bitmesi tatil zamanına rastlarsa, bu süreler ayrıca bir karara gerek olmaksızın adli tatilin bittiği günden itibaren bir hafta uzatılmış sayılır.” hükmü yer almaktadır.

Örneğin cevap dilekçesi verilmesi için kanunda öngörülen iki haftalık sürenin son gününün adli tatile denk gelmesi durumunda ve adli yılın son günü olan 31 ağustos gününün pazartesi gününe denk geldiği varsayımında söz konusu cevap süresi 7 eylül pazartesi 17.00’de (UYAP’ta 00.00’de) sona erecektir.